Spegelvänt och spegelrätt.

Idag kom jag att tänka på en sak: Vi ser inte oss själva på samma sätt som alla andra gör.
Bilden som vi har av oss själva i huvudet är spegelvänd. Det är ju oftast i speglar som vi tittar på oss. Även om det kanske inte skiljer särskilt mycket, så ser man faktiskt annorlunda ut spegelvänd om man jämför med verkligheten. Det är ju väldigt få människor som har identiska ansiktshalvor. Så för de som inte har det, det vill säga nästan alla, blir man rätt så olik sig själv om man byter plats på dem, om man jämför med hur man ser ut i verkligheten.
Det är därför som så många tycker att man blir ful på kort! För när man tar kort med en kamera, blir bilden inte spegelvänd, visst? På kort ser man alltså ut som alla andra ser en, men helt olik det sätt som man själv är van vid att se sig. Jag tror också att det här har någonting att göra med dessa unika fotogeniska människor - alltså såna som alltid blir bra på kort. Det måste betyda att de har identiska ansiktshalvor, eller har jag fel?
Hm, jag måste nog tänka vidare på den här saken... men det är en bra start tycker jag, inte sant?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0