Tvilling, trilling, syster, bror?

För ett tag sedan läste jag boken "Innan jag dör", som handlar om en 15-årig flicka som har leukemi. Huvudpersonens lillebror frågade "När du dör, kommer jag fortfarande att vara en bror då?". Hennes svar blev "Ja, självklart... du kommer alltid att vara min bror."

Dett har fått mig att fundera lite. Är det verkligen så? Om någon föder trillingar, men en utav dem dör. Blir de två som finns kvar tvillingar helt plötsligt? Eller är de fortfarande trillingar?

Jag skulle säga att de fortfarande är trillingar. Även om en av bröderna dör, så har det fortfarande någon gång funnits en tredje. Även om en utav dem försvinner, så kommer den brodern alltid att vara en del av de andra. De delar liksom DNA, det går inte att förneka. Dessutom så finns brodern också kvar i minnet hos de närstående. Bara för att själva kroppen av en person inte finns kvar, gills den personen inte då? Ska man helt plötsligt bara glömma bort honom, låtsas som om han aldrig funnits? Nej...

Visserligen kan det bli lite konstigt om frågan "Hur många syskon har du?" kommer upp. Då kan man inte säga "Jag har två stycken", när bara en är i livet. Då måste man tillägga "Fast en har gått bort". Även om brodern finns kvar inom en själv, så har andra människor varken sett eller hört talas om honom förut, så för dem så finns han inte.

Fast det är ändå väldigt klurigt. Ni kanske inte heller förstår vad jag menar, tror att allting blev lite luddigt. Men huvudsaken är: Jag tycker att en trilling alltid är en trilling, en bror är alltid en bror, en syster är alltid en syster. Det spelar ingen roll om någon av dem dör.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0