tro

Idag spenderade jag cirka tio minuter (och jag VET att det inte går att "spendera" tid... bara pengar...) på att fundera över min tro. Inte bara på Gud utan på lite allt möjligt. Jag kom fram till följande:

Om någonting inte är logiskt eller om jag aldrig upplevt/sett det själv, tror jag inte på det. Exempel:

- Gud
- Helvetet
- Kärlek
- Spöken
- Jordens undergång 2012

Aliens däremot... det är någonting jag tror stenhårt på. Jag tycker att det är totalt väldigt jätteologiskt att det inte skulle finnas intelligent liv någon annanstans än på vår planet i heeela universum (som är sjukt stort, för er som inte visste). Impossible. (på franska, inte engelska). Jag har tyvärr ingen aning om hur dessa varelser skulle se ut, men jag tror att vår bild av en alien är fel.


(har lagt ungefär fem minuter på att hitta en bild som skulle kunna passa till det här inlägget, men misslyckades. därför får inlägget ett sånt här pafft slut.)

Kommentarer
Postat av: Björkman

aHA! Där kom det! När det gällde kärlek: "..om jag aldrig upplevt det själv.." ;) Med andra ord kan du komma att tro på det. Men att kärlek är ologiskt, det kan jag hålla med om.



Tjejen från Hässelby slutade för övrigt femma, men två andra Hässelbytjejer som också var i final slutade såväl tvåa som trea efter Klüft :)

2010-08-23 @ 00:08:23
URL: http://borgar.blogg.se/
Postat av: Vanilla

Det finns väl mycket som man varken har upplevt eller sett som man kan tro på. Evolutionsteorin, atomer, myrslokar (har bara sett dem på bild), valresultatet (jag fick aldrig räkna rösterna själv!), och så vidare.



Tro på kärlek... det beror väl på hur man definierar det. Det finns ju många lyckliga par där ute, så på det viset måste man väl kunna tro på det, right? Om man definierar det som att man hela livet ska kunna vara med en och samma person och konstant känna sig lika lycklig som när man precis hade träffats, njä?



Okej, universum är sjukt stort. Samtidigt är ju sannolikheten för att liv ska uppstå minimal. Jätteminimal. Så det måste väl jämna ut sig? :) Jag ställer mig som agnostiker i frågan!

2010-08-23 @ 00:19:23
URL: http://absolutvanilla.blogg.se/
Postat av: Vanilla

Njaaa, du skriver att om något inte är logiskt tror du inte på det. Det utesluter inte att du inte tror på saker som är logiska. Dessutom säger du "ELLER inte har upplevt/sett det själv", det du säger är alltså att det räcker med att du inte har upplevt eller sett det själv för att du inte ska tro på det.



Men okej, nu förstår jag vad du menar :). Du tror på allt som är logiskt! Men vad säger du då om typ multiverse-teorin? Är den logisk? Jag vet inte. Att elektroner (eller vad det nu var för partikel, länge sen jag läste fysik xD ) kan bete sig som en våg och en partikel samtidigt?

2010-08-23 @ 19:37:01
URL: http://absolutvanilla.blogg.se/
Postat av: Vanilla

Hmm okej, den kan du få, det som inte är logiskt är oftast logiskt. Det låter logiskt! :D

2010-08-23 @ 22:33:28
URL: http://absolutvanilla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0