Bara lite skola till innan lovet

Nu ska jag vara jobbig och klaga på folks språk. Jag är en sån som stör mig på stavfel och grammatiska fel... rätt mycket. Jag stör mig på dåligt språk över huvud taget. Jag började läsa en bok igår, Dexter, och som ni vet så älskar jag serien och borde därför också gilla boken. MEN. Språket är bara sådär halvdant. Det kan bero på att det är en översättning, eller så är det författaren. Jag har läst fem sidor och vet inte om jag kommer stå ut med att läsa klart den. Så sjukt tråkigt.

Men i alla fall. Jag kan lära er två saker:

Eftersom att säger man inte. Man säger "Eftersom". Inget "att".

Även fast säger man inte. Man säger "Även om" eller "Fastän".

Och så är det det där med "var&vart" och "de&dem". Det är jätteväldigtirriterande när folk skriver fel på de&dem. Var&vart bryr jag mig inte lika mycket om eftersom jag tycker att "var" är ett så fult ord. "Var ligger det nånstans?"... jag säger ändå "Vart ligger det nånstans?" trots att jag vet att det är fel. Men lär är de&dem. Snälla.



I will go bananas if you say "Dem 20 bästa bortförklaringarna till ogjord läxa" (som för övrigt är en grupp på facebook som jag vägrade att joina bara för att de skrev "dem")

Kommentarer
Postat av: Linus

även fast du har en poäng så vägrar jag ändra mig. sverige är ett frittland, Och eftersom att det är det, så har jag all rätt att våldta det Svenska språket hur jag vill. jag vägrar lyssna på alla svenska lärare även om dem har rätt,

2010-06-10 @ 21:02:49
Postat av: Sofia

hahahhaha, bra skrivet Linus

2010-06-10 @ 21:18:36
URL: http://sofiaelviranyberg.blogg.se/
Postat av: Läå

Det här inlägget känns som en direkt attack mot mig...

2010-06-10 @ 21:34:03
Postat av: Sofia

Leo: haha tro mig, det är det inte ;D

2010-06-10 @ 21:47:55
URL: http://sofiaelviranyberg.blogg.se/
Postat av: fisk

haha linus fick till det där alltså! hoho

men jag håller med om "de och dem", en text kan sabbas helt av ett sånt fel!

2010-06-10 @ 22:11:52
Postat av: Schmied

Funderat på att höra av dig till Fredrik Lindström? :)

2010-06-11 @ 18:27:31
Postat av: Sofia

Hmm, ingen dålig idé. Han kanske gör en ny säsong av Värsta Språket då :D

2010-06-11 @ 22:05:03
URL: http://sofiaelviranyberg.blogg.se/
Postat av: Schmied

Grov respekt om de händer! :D Även om kändis-Danne klingar bättre än kändis-Sofia så skulle du ändå bli lite av min idol :D

2010-06-12 @ 18:14:33
Postat av: Sofia

haha wiii :D:D

2010-06-12 @ 21:09:50
URL: http://sofiaelviranyberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0