Pinnar och pluttar.

Varje dag i några månader har jag åkt förbi en byggarbetsplats på morgonen. Under hela den här tiden har jag sett att det suttit fast en jäklans massa järnpinnar i marken och i betongen. På pinnarna har gubbarna sedan gått runt och satt fast små orangea pluttar, vilket ser väldigt roligt ut.

Nummer 1 som jag inte förstod med detta:
Vad sjuttsingen är pinnarna till för?

Nummer 2 som jag inte förstod med detta:
Vad har pluttarna för funktion?

Efter mycket grubblande kom jag fram till att pluttarna MÅSTE vara till för att göra ändarna på pinnarna lite mindre.. vassa. För man kan ju tänka sig vad som händer om en byggarbetsgubbe (som p.g.a. sin stora ölmage inte har någon som helst chans att se var han går) råkar snubbla och falla på pinnarna... kan bli blodigt. Kan bli lite Fredag den 13:e. Eller nej, Saw. Def på Saw. Blooood.

Att ramla på en orange plutt är alltså inte så farligt. Ifall ni nu någon gång måste välja mellan att falla på en sådan och en järnpinne. Liksom.


PS. Fråga 1 kvarstår. Någon som vet?

Kommentarer
Postat av: doris

här kommer en seriös läsare med svar:



järnpinnarna måste vara armeringsjärn, som man använder i byggnadskonstruktioner för att få betongen att vara starkare än vanlig betong. och varför dom sticker upp ut marken vet jag inte riktigt.. jag kan grubla på det nästa gång jag passerar där, för det är väl längs bussresan? ... men det borde vara infästningar för där, gubbarna med ölmage, ska bygga en byggnad

2011-05-24 @ 15:18:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0