Smart eller bara otroligt dumt?

Om man tittar på himlen, så är den blå... det är alla överens om. Vattnet däremot... det är lite krångligare. När det ligger och flyter där det ska så ser det blått ut, men när man tar upp det i handen är det genomskinligt. Okej, visst... man brukar säga att det är himlen som speglar sig i vattnet, och att det är därför som det ser blått ut... Jag vet inte om jag går med på det.
Ni vet i lite varmare länder, typ Cypern, så är vattnet turkost. Är himlen turkos eller? Nej, just det. Så jag funderar på om det finns något i vattnet, eller i havet, som ger det liiiite färg, fast färgen syns inte om den inte är i stor mängd. Det är som H&M's tops... det finns tre olika färger att välja på: rosa, blå, vit. "Åh, rosa! Coolt." tänker man, för att topsen ser jätterosa ut i sin lilla låda. Men när man sedan tar ut en ensam liten tops, är den i princip färglös. Man har blivit lurad. Snopet. Hm.. i alla fall. Vad jag vill komma fram till är att pyttelite färg i en tops ger jättemycket färg till många topsar. Lite färg i lite vatten ger mycket färg till mycket vatten. Kan det vara så?
Fast! Om man då tittar i t.ex. ett litermått med vatten, är det fortfarande väldigt färglöst... Så.. hur mycket vatten måste det isåfall vara för att det ska bli någon färg? Två liter? En balja? Ett badkar? En sjö?

Antingen är jag helt ute och cyklar (hjälp mig isåfall), eller så är vatten väldigt lustigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0