Julgodis (Y)

Vi har tydligen inte lyckats så bra med det juliga i år. Först var det den fula julgranen (som jag tycker är fin), och sen var det våra chokladpraliner.

Vi gjorde tre olika fyllningar. Den första var hallonfudge. Den brändes. Den andra var nougat-nånting. Den blev... helt okej. Den sista var lingongrejsimojs. Det smakade gott, vilket man kanske inte kan tro.

I alla fall. De största problemen kom väl när det var tid att doppa fyllningarna i choklad...

Lingongrejsimojsen hade legat i frysen så att den skulle vara stel och fin, och inte rinnig. Och.. ja.. det gick sådär. Det blev en enda smörja. Mutti slafsade av en bit med skeden som jag sen på någon vänster skulle lyckas rulla i smält choklad innan de hann smälta sönder totalt. Det gick inte så bra. Smörjan försvann in i chokladen på en gång. Nästan omöjligt att uppfatta vad som var choklad och vad som var fyllning när jag skulle ta upp den... Så.. ja.

Jag lyckades i alla fall att doppa alla bitar. Men... de är inte jääättefina. De i ljus choklad ser ut som bajshögar och de i vit choklad ser ut som... paddor doppade i vit choklad. Inte väldigt smaskigt.

Jag visar inga bilder, då de kan förstöra julgodisaptiten för de nästa veckorna. Det är för er skull.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0