"En naturalistisk skildring av en mordplats"

Det vita bordet är det första som fångar ögat när man kliver in i rummet. Rummet fyllt av hat, fördärv, en människa. Död människa, i delar. Som ett mänskligt pussel ligger den döda på bordet. Foten kopplad till benet, benet till höften, höften till magen. En rostig ståltråd är länken. Vid en närmare granskning ser man hur vacker den dödas hud är. Slät, ren, kritvit – nästan blå. Vid varje kroppsstump tittar köttet fram, och i mitten av det – skelettet. Det kött som borde vara lika rött som det blod som bör fylla det, är ljust rosa. Den här mördaren är ett geni – inget kladdigt blod. Var finns det någonstans?

En titt nedåt. Jag står i det. En 5 cm djup sjö av blod. Hela golvet täckt av blod. Rött, kallt, klibbigt, vedervärdigt blod. Tillsammans med den mörkt grå stenväggen, ljuset från de starka lysrören och den styckade kroppen på det vita bordet, skapar det en annorlunda stämning. Inte bara kuslig, utan mer konstnärlig. Färgerna, ljuset, motivet. Som en tavla. Den här mördaren är en konstnär.

Allt detta blod kommer inte från det ensamma liket jag har framför mig på bordet. Fler offer måste finnas. Mina ögon dras mot de stora, svarta sopsäckarna i hörnet. Det är inte sopor. De är fyllda av mänskliga kadaver. I delar. Dessa delar är inte lika släta, rena, vita som de på det vita bordet. Här krälar larver över de styckade kropparna. Igenom huvudenas håligheter, under den grånande huden. Maskar istället för blod i dess vener. Ett huvud stirrar på mig med stora, svarta ögon. En larv glider in i kanten av ögonhålan. Poff. Ögonvitan rinner sakta nerför det avhuggna huvudets kind. En kal kind. Där finns inte längre något kött, istället ser man direkt inpå skelettet. Köttet har ramlat av, fallit ner, djupare ner i säcken. Och nu kom stanken. Stanken som får en att slänga sig bakåt, hålla för näsan. Som får magen att vränga. Skynda ut, fort.

Kommentarer
Postat av: Björkman

Aah, det finns inget som går upp emot en liten mysig gonattsaga! Blod, rinnande ögonvitor och trasiga kroppar äcklar mig inte överdrivet när man bara tänker sig det.. men däremot när larver eller andra kryp kommer in i bilden, det uppskattar jag mindre ;P De hör liksom inte dit på samma sätt. De är ohyra som inkräktar på oss.

2010-03-28 @ 01:01:51
URL: http://borgar.blogg.se/
Postat av: Björkman

Och ja, väldigt bra och tydlig naturalistisk skrivning!

2010-03-28 @ 01:03:02
URL: http://borgar.blogg.se/
Postat av: Björkman

Kommenterar sönder mig idag märker jag, men se det som att jag tar ut i förskott att jag inte kommer vara så nätnärvarande i sommarstugan :P Såg först nu att du replikerat till lite äldre saker än det jag just kommenterat.



Mja iallafall när det gäller mitt obefintliga kärleksliv och att spela spel (Som jag sa till en kompis när han drog det gamla ordspråket om att man antingen har tur i kärlek eller spel: Det måste finnas nå't tredje! :P ) Men frisyrmässigt brukar det la ändå lösa sig till slut. När man skjutit upp det i hundra år.. Fusk att ha en mamma som klipper en! Kan jag få låna?



Så jag vann minsann! Prima Ballerina! (åhoho..)

Ska jag då önska vad för bild och text jag vill ha alltså? Hmmm... Ta en bild på en solnedgång eller soluppgång och skriv följande text:



Jag inkräktar på denna blogg,

med några vunna rader

De finns ej på min egen logg,

en dikt för Sofias fasader



Imorrn drar jag till sommarstugan,

väskan den är packad

Den vintertrötta sommarflugan,

med flugsmällan blir smackad



Vi kryper ut ur vinterns grop,

värmen står och knackar

Min dikt är över, allihop!

Jag bockar och jag tackar!



Och tack för semesterhälsningen :) Kram & hejs så länge!

2010-03-28 @ 01:30:11
URL: http://borgar.blogg.se/
Postat av: doris

vad har du för fantasi sofia... inte ok.... eller ja, den är kreativ

2010-03-28 @ 04:23:33
Postat av: Sofia

heh.. det skulle ju vara överdrivet med detaljer..

2010-03-28 @ 12:50:00
URL: http://sofiaelviranyberg.blogg.se/
Postat av: fisk

mysigt värre!!

2010-03-28 @ 17:40:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0