Åbo

Jag kom hem från Åbo igår. Morse. Halv åtta. Jag gick och la mig och vaknade igen klockan ett. Sova is the shitttt.

I Åbo har vi:
Haft föredrag för finlandssvenskar om våra projekt
Ätit potatis-med-köttfärs
Mött finlandssvenskar i innebandy
Varit på rundvandring på Åboakademien (jag förstod inte alls vad de pratade om, vilket kan bero på att jag inte lyssnade. jag stod och somnade hela tiden.. var sjukligt trött)
Tittat på experiment med flytande kväve (ascoolt. fattar ni hur ascoolt flytande kväve är? typ... ascoolt ascoolt.)
Varit på Apotekarmuseet (inte väldigt intressant)
Vandrat runt
Åkt buss.

Och det var allt.

Eller juste. Vi tittade på tanter som dansade till finsk dansbandsmusik också. Och så lyssnade vi på finsk karaoke. Och lite mer. Båten hem var fest.


För tillfället finns alla bilder på mobilen. I och för sig är det bara bilder på diverse skyltar med bevis på att finska är som svenska fast med ett i på slutet. Exempel:

Hiss = hissi
Tull = tulli
P-hall = p-halli
Källare = kellari
Senap = sinappi
Ketchup = ketsuppi

Trots att det verkar så enkelt så förstår man inte ett bajs av vad de säger. Hur går det ihop?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0