Sofias Stockholmsguide

Elsa önskade sig en Stockholmsguide efter att ha vunnit den lilla tävlingen förut, så då får det bli så. Jag måste säga att jag nog inte är någon riktig Stockholmare. Jag pratar inte med tydliga "e", jag hittar inte i city och jag har i princip inte varit och shoppat någon annanstans än på Sergels torg, Sergelgatan, Gallerian, Kungsgatan och Drottninggatan. Jag har bara besökt tre caféer och inga restauranger. MEN, jag har varit på många museum! Och biografer. Det är väl mer min grej, I guess.

Så, denna lilla Stockholmsguide blir kanske inte den bästa, men för mig har det räckt.


När man, som människa-från-landet, kommer till Stockholm är det första man borde göra:
- Åka tunnelbana. Det. Är. Viktigt. Och roligt när lantisarna inte vet hur man ska gå förbi spärrarna (förlåt Elsa för att jag kallar dig lantis, men jämfört med mig är du det ;D). Men jag vet också att du redan åkt tunnelbana, så då var ju det kirrat. Poäng till dig.


Caféer
Mitt favoritcafé när jag gick i högstadiet var utan tvekan John Chris på Drottninggatan. Allt där ser och är så jäkla skitgott. Minus för att det är något dyrare (men det kanske bara är jag som tycker det) och för att det ofta är en väldans massa folk och därför rätt högljutt.

Under ettan i gymnasiet var jag istället mer på Café 60 på Sveavägen. De har fåtöljer vid varje bord istället för stolar, det är rätt litet och det finns fönster överallt. Skitmysigt ställe, helt enkelt. Ett plus för väldigt stora biskvier, goda bullar, weinerbröd och tydligen gott te/kaffe (själv dricker jag inte sånt). Det är inte för dyrt heller.

Sen finns även American Cookies i Gallerian, ett litet stånd som står i mitten. De har världens godaste muffins. De är såna där sjukt stora med smarrig glasyr på toppen. De kostar väl lite men det är det definitivt värt. Man dreglar bara man ser dem.

Det sista stället du inte får missa är Montis i Gallerian. Där finns allvarligt talat Sveriges godaste glass. Italiensk glass som är upplagd på ett sånt där fint sätt. Det är dyrt, men värt det. Precis som muffinsarna. Apelsinsmaken is to die for.


Glass från Montis


Museum
Jag har alltid tyckt om Naturhistoriska riksmuséet, som den naturnörd jag är. Det var längesen jag var där, men jag kommer ihåg att jag tyckte om det som handlade om kroppen mest. De har dessutom alltid någon speciell utställning som brukar vara cool.

Jag har hört gott om Fotografiska muséet. Jag har inte varit där själv så jag kan inte säga något om det, men ändå. Sånt är rätt coolt. Tekniska muséet och Tom Tits är rätt kul också. På Tom Tits gör man en massa experiment, om du inte redan visste det.


Nöjesparker
Grönalund, såklart, på Djurgården. Jag älskar tivolin, speciellt berg-och-dalbanor. De byggde en ny i år som heter Insane. Ser sjukt kul ut, men jag har inte varit där än. Har inte varit där på typ tre år, faktiskt. Hemskt. När du kommer hit får du åka alla berg-och-dalbanor för mig :D!


Biografer
Om du snurrar iväg till Naturhistoriska riksmuséet tycker jag att du borde besöka Cosmonova också. Du kanske vet vad det är, men ändå... Det är en förjäkla stor biosalong som är som en glob. Man ligger ner lite halvt och tittar upp i taket (bioduken) och om man vrider huvudet så långt det går åt höger ser man bara mer bioduk, likaså åt vänster. Biodukbiodukbioduk. Förstår du vad jag menar? Tänk dig en 3D-film där. Fetballt. Fast de visar bara dokumentärer, typ. Ändå coolt.

Sveriges största biosalong finns på Rigoletto på Kungsgatan. Salong 1: 918 platser. Jävlar vilken upplevelse det är. Jag har varit där en gång när jag såg Inception. Ballt. Missa INTE!


Shopping
Om man inte är från Stockholm finns det några butiker man inte får missa. Urban Outfitters på Biblioteksgatan (det är den enda butiken i Sverige), Designtorget och Weekday (de finns bara i de större städerna). Jag har bara varit på Urban Outitters en gång, men jag gillare. Sköna inrednings- och småprylar, snygga kläder och ascoola omklädningsrum, men kind of dyrt. Designtorget har en massa såna där smarta saker som man inte trodde fanns, men är också rätt dyrt. Weekday har snygga kläder och en jävla massa jeans och det är dessutom hyfsat billigt, vissa saker.

Och så kan du göra som alla japaner som kommer till Stockholm: Ta ett foto av Plattan.

Fina, fula Plattan.

Kommentarer
Postat av: doris

Cosmonova har börjat visa 3D filmer juu!

2010-09-29 @ 22:24:09
Postat av: Elsa

Rolig läsning och bra tips :) Tack! Ska nog försöka besöka några av dem jag inte sett nästa gång jag åker upp :D

2010-09-29 @ 22:57:55
URL: http://essessa.wordpress.com
Postat av: Sofia

Doris: Jag vet ;D

2010-09-30 @ 15:18:47
URL: http://sofiaelviranyberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0