En favoritfilm

Amélie från Montmartre (eller Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain).

Jag tycker i vanliga fall inte om filmer där man inte talar svenska eller engelska. Inte över huvud taget. Men den här filmen är definitivt ett undantag. Jag har säkert redan nämnt det, men det är en av mina absoluta favoriter. En så sjukt härlig feel-good-film! Något av det bästa med den är sättet som de hela tiden beskriver små detaljer om människor som egentligen kan kännas onödiga, men som ändå är lite smått fantastiska. Om ni tittar på början av det första klippet så förstår ni kanske vad jag menar.

Och så händer det saker hela tiden. Man tröttnar aldrig. Oftast finns det någon del av filmen som man helst vill spola förbi (som till exempel när Törnrosa sjunger i skogen medan feerna städar och bakar tårta i stugan, sjukt tråkigt), men i den här filmen finns inga såna scener. I lööööv it.




En av de bästa scenerna:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0