Tuffa fåglar (... yao)

Hur funkar fåglar?

Jag menar.. de hittar ju precis vart som helst. Till Afrika, till Asien, Amerika, Uppsala... Duvor kan ju till och med hitta till en adress. Men hur ända in i rumpan gör dom det?

Första gången som jag började fundera på den saken var när jag hörde Smurfarnas låt "Grubbelsmurfen" när jag var liten. Där sjunger dom "Grubbelsmurfen, rynkar visst pannan. Han vill gärna se kompassen som fåglarna nog måste ha, för att hitta vägen hem igen från Afrika." Och sen dess har jag funderat. Och funderat. Och funderat. (Och inte bemödat mig om att googla) (... fundera är ju trots allt rätt så kul).

Så, får några dagar sedan läser jag på mjölkpaketet att man TROR att fåglar har en sorts magnetisk kompass, som troligtvis sitter i ögonen.

...

..... ofta?

HAR de alltså en liten manick därinne som visar vägen?

ÄR det så? Jag blev paff. Fullkomligt jättepaff. Jag vill också ha!


/Sofia utan lokalsinne

Kommentarer
Postat av: fisk

jag har hört att de navigerar efter stjärnorna också, så bara för att jag blev nyfiken på om jag hade rätt så...



http://www.ur.se/blaplaneten/faktapop.php?sida=94



varsegod:P

2010-04-07 @ 12:26:44
Postat av: Sofia

Jaamen det gjorde dom också ja! Kommer jag ihåg nu :D Alldeles rätt! :))) TACK :=

2010-04-07 @ 21:07:39
URL: http://sofiaelviranyberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0