Sofia funderar

Under en av mina fina chattstunder med Fisk, kom vi över orden "nödig" och "nödvändig".

"Nödig" är ett ord som i princip alltid används när man menar att man är skitnödig. Det vet alla. "Nödvändig" är ett ord som man använder när man ska säga att något är... nödvändigt. Ni förstår. Varför kan man inte säga "Det är nödigt att ge Sofia en klubba"? Vavava? Då förstår aldrig någon vad man står och säger.

Sen kom jag att tänka på ordet "onödig". Det måste ändå vara det knäppaste ordet. Man kan säga att det är onödigt att ge Sofia en klubba, men man kan inte säga "Jag är onödig" som i "Jag behöver inte bajsa".

Vart försvann logiken?

Borde det inte vara så att onödig är motsatsen till nödig och onödvändig motsatsen till nödvändig?


(nu ville inte ens min rättstavare godkänna ordet "onödvändig". Inte "rättstavare" heller, för den delen.)


Första bilden som kommer upp om man googlar "onödig". Detta ska alltså föreställa ett blåbärsmonster som inte är i behov av att skita ELLER så är det bara en väldigt onödvändig bild.

Kommentarer
Postat av: doris

om onödigt betyder onödigt tycker jag att nödigt borde kunna användas inom samma område.

2010-06-02 @ 15:34:33
Postat av: Sofia

:( Jag känner att jag slutat hänga med i det du skriver.

2010-06-02 @ 16:21:17
URL: http://sofiaelviranyberg.blogg.se/
Postat av: doris

läs det några gånger så förstår du vad jag menar, det är egentligen samma sak som du har sagt i ditt inlägg..

2010-06-03 @ 17:47:41
Postat av: Malin

Tack :)

Haha, det finns nog ingen logik, men jag håller med dig. Konstigt det där. Jag måste säga att du brukar skriva roliga inlägg :)

2010-06-03 @ 20:55:31
URL: http://mawan.blogg.se/
Postat av: Sofia

NU FÖRSTÅR JAG DORIS!!

2010-06-03 @ 21:10:21
URL: http://sofiaelviranyberg.blogg.se/
Postat av: linus

kass uppdatering...

2010-06-06 @ 20:09:12
Postat av: fisk

jag kan bara hålla med linus! och du kan nu inte längre skylla på att du inte har haft tid, för både fredag em, igår och idag borde du ha haft tid :D

2010-06-06 @ 21:24:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0